Jak vybrat správnou hračku?

Hračky jsou nedílnou a důležitou součástí dětského věku, stejně důležité pak v životě rodičů. První zmiňovanou skupinu by měly rozvíjet, bavit a pomáhat objevovat vlastní kreativitu, zručnost a jiné talenty, druhou udržovat při životě a vnášet malé blikající světýlko na konci tmavého tunelu (pravda, občas to může být i naopak). Jak vybrat takovou, která splňuje všechny tyto požadavky? Opět připomínáme, že čerpáme z vlastních zkušeností, nejedná se tedy o odborná doporučení.

V prvé řadě je dobré ujasnit si, pro koho je hračka určená. Zde není až tak důležitý věk rodičů, zaměříme se tedy na věk dítěte.

0-6 měsíců: V tomto ranném dětském věku je pro rodiče ještě poměrně náročné dítě zabavit. Eso v rukávu mají ti, co mají prsa, ideálně se spuštěnou laktací. V případě, že vám příroda tuto výhodu nenadělila, můžete zkusit nabídnout cokoliv, co dítě může olizovat a okousávat a nezabije ho to. Vybírat tak můžete z různých druhů chrastítek, která navíc podporují hmat a vnímání sluchu. Spoustu zábavy si miminko užije také se závěsnými hračkami, na které se snaží dosáhnout, aby je mohlo ochutnat. To se mu samozřejmě nepodaří, takže se marnou snahou buď tak vyčerpá, že usne, nebo ho to rozzuří do běla a vám nezbyde nic jiného, než jej uklidnit jak jinak než opět u prsa… příroda je krutá.

6 – 12 měsíců

Přichází období, ve kterém se mohou realizovat i rodiče bez laktace, dítě už je možné zabavit také něčím jiným než mateřským mlékem. Co si budeme povídat, největší radost ročnímu dítěti uděláte, když ho postavíte do kuchyně a necháte mu volnou ruku. Za hodinu přijďte, kuchyň polijte benzínem a zapalte, uklízet nemá cenu. Pro ty, co chtějí ještě nějakou dobu ve svém bytě, či domě zůstat, doporučujeme nabídnout cokoliv, co může dítko okusovat nebo rozbít. Z těchto důvodů je asi lepší odklidit z dosahu vše skleněné nebo jedovaté. Vhodné mohou být hračky ze dřeva, omyvatelné knížky, nebo krabice s otvory, kam se dají vkládat různé předměty.

Batole

Na batolecím věku je pozitivum to, že dítě už se pohybuje více méně koordinovaně, začíná si uvědomovat samo sebe a dokáže lépe komunikovat, proto je schopné si trochu konstruktivně hrát. Negativem je, že tyto schopnosti jen málokdy kultivovaně aplikuje. Takže stejně jako dřív, i v tomto období se snaží cíleně demolovat byt, s tím rozdílem, že je v tom mnohem úspěšnější. Rodiče, kteří ještě neztratili iluze nebo nevystřízlivěli, mohou zkusit různá nářadí, která napodobují svět dospělých – kuchyňky, dílničky apod. Trochu času získáte, když pracně poskládáte dětské puzzle nebo postavíte komín z kostek, dítě vás bude pár minut sledovat a pak během doby, co vše bude pečlivě ničit a rozebírat, máte několik sekund, abyste si odskočili třeba na toaletu nebo emigrovali. Děti, které již v tomto věku projevují umělecké schopnosti potěší pastelky či voskovky. Těm, kteří si nehoví v abstraktní malbě interiéru nebo nežijí ve squatu toto však zatím nedoporučujeme.

Školka!

A je to tady, čas na socializaci dětí a konečně i rodičů. Pro první zmiňované většinou menší šok než pro druhé. Stokholmský syndrom hold není radno podceňovat. Pro neznalé přidáváme krátkou definici z wikipedie (Stockholmský syndrom je specifická pozitivní emoční i afektivní vazba a závislost oběti na pachateli). Zde už se nemusíte trápit s výběrem hraček, vaše děti vám nadiktují takový seznam, že prodáte dům, abyste jim mohli koupit vše, co po vás vyžadují. O tom, jak si levně pronajmout garsonku se dočtete příště.